«سامانه مدیریت متمرکز وثائق» یک سامانه نرمافزاری مستقل است که وظیفه مدیریت وثیقههای بانکی را در سیستم بانکی کشور، از زمان ارائه آنها توسط مشتری به بانک تا آزادسازی و خروج آنها از بانک بر عهده دارد. متمرکز و مستقل بودن این سامانه بدان معناست که مدیریت همه امور مرتبط با وثیقهها صرفاً در این سامانه انجام شده و این سامانه عملیات و سرویسهای مرتبط با وثیقهها را برای سامانههای بانکی وثیقهخواه فراهم میکند.
این سامانه از سویی با کارمندان و کارشناسان بانکی جهت انجام فرآیندهای مربوط به وثیقه در ارتباط است. این بخش دارای یک رابط کاربری تحت وب است که عملیات وثائق در شعبههای بانکی از طریق آن انجام میشود. از سوی دیگر، با سایر سامانههای وثیقهخواه بانکی (از قبیل تسهیلات، کارت اعتباری، اعتبارات اسنادی و غیره) برای مدیریت فرآیندهای مشترک با این سامانهها، تعامل دارد. همچنین، این سامانه با سامانه بانکداری متمرکز (core banking) و سامانههای بیرونی برای مرتبط با وثائق در ارتباط است. این تعاملات و ارتباطات از طریق سرویسهای وب و کانالهای بانکی موجود انجام میشود.